جارنا الأستاذ شعبان له بنت أخ من دمياط جاءت لزيارته من يومين، فتاة منقبة..تلبس خيمة سوداء تخفي خطوط جسمها الفتان، ولكنها ترسم خطوطاً أخرى ليست أقل جمالاً ولا فتنة، خيمة سوداء رشيقة تميزها عن بقية بنات جنسها وطائفتها من المنقبات، وكانت تلك هي الملاحظة الأولى التي استرعت انتباهي وقد مرت ذات يوم مع بنت عمها. إن طريقة المشي نفسها تختلف من فتاة منقبة لأخرى، وكما لكل إنسان شخصية، وطبيعة صوت، وطبيعة حركة...فلكل منقبة شخصية داخل خيمتها، تعتمد بشكل أساسي على حجم الكتلة والخطوط المحددة للكتلة الصماء وتفاعلها مع الفراغ المفتون بكسرها له بديناميكية تشتق حيويتها من شخصية الفتاة المنقبة ذاتها...ولايقتصر الأمر هنا على الخطوط المتحركة في تمايل وإيقاع مدهشين، ولكنها تلك الطاقة المبهمة التي تشع من الخيمة الرشيقة والتي لا يحجبها حتى اللون الأسود أكثر الألوان حيادية وعزلاً، إنها تلك الكمية الوفيرة من الطاقة الأنثوية الطاغية، التي تعبر عن بركان عاطفي على وشك أن ينفجر في وجهك لو قامت صاحبتنا بخلع ربع غطاء الوجه. ما بالك لو تعرت أجزاء أخرى من جسمها البض؟...حمداً لله وشكراً على نعمة النقاب الذي يحمينا شر الف...
النحت: هو كل عمل أو نشاط خارجي يدر ربحاً إضافياً للعازف، و يستوجب التواجد لمرة أو أكثر في موقع النحت لمدة لا تقل عن 15 دقيقة. موقع النحت: أي مؤسسة أو مكان أو استوديو أو فندق أو مطعم أو خرابة يتم الإتفاق على أن يتم بها النحت من خلال عقد النحت. عقد النحت: و هو العقد المبرم بين النحيت و جهة الإستنحات و الذي يتم من خلاله إستقدام النحيت إلى موقع النحت لممارسة النحت و العقد نوعان: أ. عقد شفهي: و هو أخطر أنواع عقود النحت، لأن جهة الإستنحات ممثلة في السمسار أو مدير الإنتاج أو المغني أو أي هباب برك مسئول عن الفلوس تستطيع بكل بساطة التخلّي عن خدمات النحيت في أي لحظة و بكده يبقى اتخصم لك نوبة في الأوركسترا على فشوش، و الأستاذ حسيني هيفرح فيك و هيزقطط و هو بيكتبك في قائمة المخصوم منهم آخر الشهر. ب. عقد تحريري: و هو لا يقل خطورة عن العقد الشفهي و لكن يتميز عن العقد الشفهي بوجود ورقة العقد التي يمكن استخدامها بعد ما يقرطسوك استخدامات متعددة!يعني ممكن تزنق بيها باب النمليّة أو الكومودينو اللي في أوضة العيال، و ممكن تكتب على ضهرها حساب البقال أو ترسم فيل بزلّومة لإبنك أو لنفسك (حسب حالت...
أنا في عرضك يا طنط جمالات، وحياة النبي، ما تكسفينيش وتبعتي لنا الواد عمرو ابنك في الفرح بتاع كوكا بنت أختي...شفته في التليفزيون يا طنط أول امبارح كان يهبل...يجنن...يا خراشي يا خراشي...إيه ده...إيه العسل ده؟ إيه الطعامة دي؟ قمر يا اخواتي قمر، وبيتكلم زي البربنط، والبت المذيعة اللي معاه مقصوفة الرقبة مش عارفة حاطّة نقرها من نقره ليه بنت الجزمة، ضاربة شعرها فازلين، وصابغاه...اكمن الواد عاجبها يعني؟ بس إن جيتي للحق يا طنط جمالات الواد يعجب الباشا، بالذات لما جاب سيرة جايزة نوبل، وميوزيكال أوورد، والكلام الكبير قوي ده، كان يهوس يا طنط، كلنا قعدنا نتفرج، والواد فريد ابني قال لي: يا ماما مش ده عمرو ابن طنط جمالات؟ ده فشيخ قوي، بيقول كلام ولا بتوع التليفزيون. راحت البت كوكا شبطانة فيه، وقعدت تتحايل علي أكلمك علشان ييجي، يبخ لنا كلمتين من الكلام الكبير بتاعه ده، أو يغني أو يرقص...ألا قولي لي من الحق...هوه المحروس ابنك بيشتغل على إيه، على أنهو موسيقى يعني؟ بيعزف على آلة ولا بيغني...بس يجنن يا طنط يجنن. عارفة أكتر حاجة عاجباني فيه إيه؟ لما اتكلم عن القصيدة بتاعة نجيب محفوظ اللي بتقول إن مافيش د...
Comments
Post a Comment